Je ski's of snowboard goed repareren

(1)

Losgerukte kanten, gaatjes in het belag...elk jaar opnieuw krijgt je materiaal best wat te verduren. Om beter te begrijpen hoe je schade vermijdt of juist herstelt, geeft Laurent Chardot van ons Atelier wat nuttig advies.

Dag Laurent, kan je jezelf even kort voorstellen?
Dag iedereen. Ik ben Laurent Chardot, atelierverantwoordelijke van de Mountain Store in Passy en ski-expert voor Decathlon sinds 1987.

Kan je ons wat meer vertellen over je beroep als expert?
Ik ben eigenlijk de technische specialist en het aanspreekpunt voor alle Decathlon-ateliers wereldwijd als het gaat over het onderhoud en de reparatie voor ski's. Ik lever ook mijn bijdrage aan de opleiding van onze skitechnici.

Welke schade moet je het vaakst herstellen aan een ski of snowboard?
De voornaamste vormen van schade zijn gaatjes in het belag of staalkanten die afgestompt zijn. De kanten van je ski's of snowboard zijn eigenlijk de metalen hoeken tussen de rand van je belag en de opstaande stalen zijden.
Ze zorgen ervoor dat je voldoende grip hebt op de sneeuw wanneer je bochten neemt of even halt houdt op de piste. Als ze stom zijn, dan snijden ze niet meer in de sneeuw.

Hoe verklaar je dat?
Daar zorgt het favoriete speelterrein van skiërs en snowboarders nu eenmaal voor: op en naast de pistes glijd je al eens over een tak of over kleine steentjes, en dat kan het belag en de kanten van je ski's of snowboard beschadigen.

Op en naast de pistes glijd je al eens over een tak of over kleine steentjes, en dat kan het belag en de kanten van je ski's of snowboard beschadigen.
Wat is dan de diagnose?
Ik merk vaak dat veel mensen hun ski's of snowboard niet regelmatig een onderhoudsbeurt geven. Dat is jammer, want een goed onderhoud zorgt voor een goed glijvermogen, bovendien gaat je materiaal zo langer mee.

Wanneer moet je je kanten laten slijpen?
Ik zou zeggen, laat je ski's of snowboard aan het begin of het einde van het seizoen slijpen, en zeker een keer per jaar. Je kan je kanten natuurlijk ook laten slijpen wanneer je met het blote oog oneffenheden vaststelt: die worden vaak veroorzaakt door slechte sneeuw (met steentjes of andere obstakels in). De beste techniek blijft in mijn ogen een keramische afwerking, nog steeds de meest nauwkeurige en doeltreffende.

En het waxen?
Als je het gevoel hebt dat het glijvermogen van je ski's of je snowboard niet meer volstaat of het belag wordt wit, dan is het tijd voor een waxbeurt. Doorgaans volstaat het je ski's een of twee keer per jaar te laten waxen als je ze niet intensief gebruikt. Waxen doen we op een belag dat al geschuurd is of niet geschuurd moet worden (omdat het nieuw is of onlangs geschuurd). De wax op je belag duwt de waterlaag weg die zich vormt door de opwarming van de sneeuw die in contact komt met je ski's of snowboard. Hij zorgt dus voor de nodige glijkracht en voorkomt dat je gaat 'kleven' aan de sneeuw.

Moeten we een bepaalde methode onthouden?
Alle technieken met warmte of met een waxijzer zijn perfect voor een goed onderhoud en een gegarandeerd glijvermogen.

Merk je sinds het begin van je loopbaan een evolutie in de oorzaken van schade en in de gebruikte reparatiemethodes?
We beschadigen onze ski's nog altijd op dezelfde manier als twintig jaar geleden. Maar de onderhouds- en reparatietechnieken zijn wel sterk geëvolueerd bij onze ateliers, dankzij nieuwe machines en de steeds betere kwaliteit van de gebruikte producten, zoals de wax.

Wat mag je vooral niet doen? Probeer vooral je materiaal niet zelf te repareren als je de nodige technieken niet onder de knie hebt en niet over het juiste materiaal beschikt. In dat geval laat je je beter helpen door een van onze professionele ateliermedewerkers. Onze ateliers voeren het complete reparatieproces voor je uit, en dat met de allernieuwste technologieën.

Misschien nog een laatste tip?

Naast het dagelijks onderhoud raad ik je aan je ski's of snowboard een tot twee keer per jaar te laten schuren en waxen in een van onze ateliers om de prestaties van je ski's te optimaliseren. Door het te schuren wordt het belag mooi vlak en voorkom je eventuele kleine vervormingen van de achterkant. Het is meteen ook de perfecte gelegenheid om te checken of er nergens scheurtjes te zien zijn, die zouden de structuur van je ski's kunnen aantasten.

Laurent Cardot (NL)
Atelierverantwoordelijke
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Score geven
HAUT DE PAGE